ADÉU SARAMAGO.

Avui, 18 de juny del 2010, ha mort José Saramago. L’escriptor que vaig descobrir gràcies a bona part de la meua família i que m’ha fet envejar la força d’una persona que ha estat crítica i reflexiva (les dues amb la mateixa proporció) sobre la societat, el sistema capitalista, el ser humà, deu i tot el que passara pels seus ulls…

Se n’ha anat i no tornarà. Ens ha deixat els seus llibres perque va ser la seua passió ja que, com ell va escriure, empezar a leer fue para mí como entrar en un bosque por primera vez y encontrarme de pronto con todos los árboles, todas las flores, todos los pájaros. Cuando haces eso, lo que te deslumbra es el conjunto. No dices: me gusta este árbol más que los demás. No, cada libro en que entraba lo tomaba como algo único.

Ens ha deixat la responsabilitat d’afrontar el que passa: Las miserias del mundo están ahí, y sólo hay dos modos de reaccionar ante ellas: o entender que uno no tiene la culpa y por tanto encogerse de hombros y decir que no está en sus manos remediarlo —y esto es cierto—, o bien asumir que, aun cuando no está en nuestras manos resolverlo, hay que comportarnos como si así lo fuera.

Ens ha deixat la il·lusió i les forces per viure cada minut com si tinguera un valor inquantificable: Todos los días tienen su historia, un solo minuto daría para contar durante años, el mínimo gesto, el desbroce minucioso de una palabra, de una sílaba, de un sonido, por no hablar ya de los pensamientos, que es cosa de mucha enjundia pensar en lo que se piensa, o se pensó, o se está pensando, y qué pensamiento es ese que piensa el otro pensamiento, no acabaríamos nunca.

I ens ha animat a continuar pensant per arribar algun lloc, creo que en la sociedad actual nos falta filosofía. Filosofía como espacio, lugar, método de reflexión, que puede no tener un objetivo concreto, como la ciencia, que avanza para satisfacer objetivos. Nos falta reflexión, pensar, necesitamos el trabajo de pensar, y me parece que, sin ideas, no vamos a ninguna parte.

Des del 18 de maig, fa exactament un mes, el seu blog-quadern l’actualitzava la Fundaçao José Saramago. Ja no era ell qui, de primera ma, ens contava les seues reflexions sobre la rabiosa actualitat. Jo que el seguia i tenia l’enllaç a la vista, no vaig caure en aquest detall. Supose que la malaltia ja el tenia atrapat i va ser una maner de donar-li continuitat. He continuat descobrint aquest magnífic escriptor i, espere, poder-lo continuar descobrint.

A la web de la fundació he pogut llegir:

Hoje, sexta-feira, 18 de Junho, José Saramago faleceu às 12.30 horas na sua residência de Lanzarote, aos 87 anos de idade, em consequência de uma múltipla falha orgânica, após uma prolongada doença.
O escritor morreu estando acompanhado pela sua família, despedindo-se de uma forma serena e tranquila.

Fundação José Saramago
18 de Junho de 2010

Anuncis

4 pensaments sobre “ADÉU SARAMAGO.

  1. “Nuestra única defensa contra la muerte es el amor.”

    El amor se fue
    por las rendijas de nuestros
    abrazos,
    se marchó
    entre los huecos de nuestros
    besos
    en el aire de los suspiros
    en los gritos de los orgasmos.
    Como vino,se fue
    lo dejamos entrar
    de un portazo
    y se nos escapo,
    poco a poco
    de las manos
    poco a poco
    entre los dedos
    poco a poco
    entre las piernas
    poco a poco…
    ya nada quedó.

    PD: ADÉU…AMOR…prometo escribirte siempre…

  2. I fóres tu el qui m’ho féu saber a mi… eixe 18 de juny felicitava pel seu aniversari al meu germà des d’Edinburgh a través de l’skype, mentre ell parlava amb tu pel xat, i vas i li ho dius, i va ell i m’ho diu… i jo no en tenia ni idea, tant lluny de tot com estava, i em pensava que era conya, però no…
    Dolor amarg de cor, amarg i profund.

    Enguany he perdut dos trossets de la meua ànima: una se l’emportà Miguel Delibes, altra José Saramago. Ja en tinc prou!

    Què bonic el que ha escrit ME.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s