PR-V 177.1: El Hontanar – Utiel

DADES DE L’EXCURSIÓ:
Data: 30 desembre 2006
Senderistes: Joel, Bernat, David, Vicent M i Rocío.
Lloc d’Inici: Ermita del Remedio (Utiel)
Comarca: La Plana d’Utiel-Requena.
Recorregut: 11’6 km
Temps aproximat: 2h 45′
Dificultat: baixa

el Hontanar, Utiel

Itinerari:
Ermita del Remedio – Collado – Pista aterratge – Carretera CV-391 Utiel/Villar de Tejas – Barranc el Hontanar – Àrea recreativa i refugi el Hontanar – Urbanització HOntanar i Casas de Medina – Carretera CV-390 Utiel/Benagéber – Pista de la Chula – Zona acampada Remedio – Ermita del Remedio.

Mapa de la Ruta:

Descripció:
Aquesta ruta té una baixa dificultat per tant es pot realitzar amb xiquets i xiquetes sempre que els pares tinguen paciència i estiguen animats a realitzar un dia d’excursió en família. Nosaltres vam fer el primer tram amb dos xiquets de 2 anys i no ens va resultar difícil.

La ruta comença a la mateixa Ermita del Remedio, punt des d’on podem observar una bonica imatge de la comarca. Allí mateix podrem vore un punt senyalitzador de les tres rutes que travessen aquesta paratge.
A la paret de la façana de l’ermita, en el cantó més proper a la falda de la muntanya, podem vore la primera senyal que ens indicarà aquesta ruta. Son dues línies paral·leles de color blanc i groc, cadascuna.
La ruta comença per un estret pas que ens donarà la benvinguda a l’ascenció al lloc on diuen que van trobar la Virgen del Remedio.

Allí mateix podreu llegir una curiosa dedicatòria als fidels que pugen. És una ascensió suau i escalonada que ens portarà a un altre punt on podrem observar encara millor el paisatge que ens envolta.

Després d’aquesta parada obligada, la senda ascendeix per una bonica i tranquila pujada fins una bassa d’ús contra incendis.

Continuem per una pista uns 500 metres i després cal agafar altra senda que apareix a la nostra esquerra en una corva molt tancada a la dreta.
L’ascensió per aquesta senda també és tranquila.El final d’aquesta senda és una pista d’aterratge, semblant a un tallafocs, que després de creuar-la ens portarà a la carretera que uneix Utiel amb Villar de Tejas.
Aquesta carretera la creuem i continuem per una pista que planetja entre dos valls. Aquesta pista l’abandonem quan arribem a una antiga casa de pedra, on actualment guarden ramat, i que està situada al punt més alt del barranc el Hontanar.
Aquest barranc té tot el recorregut de baixada, introduint-nos primer per un bosc de pins i posteriorment de vegetació típicament mediterrània.
La senda finalitza en una pista que haurem d’agafar a ma dreta i ens portarà, a pocs metres, a la zona recreativa i refugi del Hontanar. Continuem de baixada per la pista que creua aquesta zona i a partir d’ací haurem d’extremar l’atenció ja que a un quilòmetre aproximadament haurem d’agafar una pista que ix a la nostra esquerra. Pista envoltada de pins.
Mes avant, i abans d’arribar a la carretera que puja cap al Remedio, hi ha una senda a ma dreta que l’havien tapada amb branques de pins, crec que amb la intenció que els excursionistes no la pogueren transitar. Si vos fixeu bé amb totes les marques de PR que hi ha als arbres (he hagut de tornar endarrere i revisar-les per tal de trobar la senda) voreu que la única possibilitat de trobar la senda és en una zona reduïda. Allí trobareu les branques dels pins en terra i darrere les branques la senda.La senda ens porta a la novíssima urbanització el Hontanar on també trobareu dificultat per seguir les senyals de PR. Supose que moltes estaven als arbres que han hagut d’arrancar per tal de fer la urbanització. El PR no continua lluny però en este tram haureu d’extremar l’atenció per trobar les marques. Fixeu-vos bé als arbres amb les creus i amb les senyals bones. El que vos puc dir és que la senda no toca la carretera, sinó que baixa entre els pins i va a parar a la carretera que uneix Utiel amb Benagèber. Si vos perdeu, apropeu-vos al creuament que hi ha més avall (el qual porta a tres punts diferents: Utiel, El Remedio i Benagèber) i allí podreu trobar un pal indicador que vos tornarà a posar en la senda bona.
Des d’allí continuem direcció El Remedio però ens desviem per la Pista de la Chula, que ix a ma dreta, i en una tranquil·la i bonica ascensió arribarem en poc de temps al final d’aquesta ruta, l’Ermita del Remedio.